Titre
Franz West - Proforma tentoonstellingscatalogus Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien / Kunsthalle Basel /Kröller-Müller 1996 - 1997 |
Auteur
Langue
Meertalig
ISBN
9783896110107
Éditeur
Uitgeverij Oktagon 1996
Prix
€ 45,00(Excl. toute livraison)
Détails
Paperback met flap groot formaat 326 pag. Duitstalig - notes en lijst afbeeldingen ook in Engels. ISBN: 3896110101
Plus d'informations
Franz West (Wenen 1947 – 2012) was een Oostenrijkse beeldhouwer. West wordt gezien als een van de belangrijkste hedendaagse Oostenrijkse kunstenaars, die zich vooral heeft onderscheiden door een mengvorm van beeldhouwkunst en installatiekunst, land art, performancekunst en grafische kunst.
Nog voor hij een kunstacademie bezocht leefde hij zich eind jaren 60 uit in artistieke experimenten in de vorm van foto’s, grafiek, monochroom geverfde materieschilderijen en reliëfs in papier-maché. Hij werd jarenlang niet erg serieus genomen want hij bracht zijn dagen en nachten door in Weense koffiehuizen en bars, zwaar drinkend en experimenterend met drugs.
Eind jaren 70 ging Franz bij Bruno Gironcoli aan de Akademie der Bildenden Künste in Wenen studeren. Hij verliet het pad der schilderkunst al snel en koos voor installatie- en assemblagekunst. Aanvankelijk werkte hij met papier-maché, later met polyester en sinds de tachtiger jaren met aluminium. Nog weer later ging hij experimenteren met alle mogelijke vormen van meubilair, zoals banken en stoelen, waardoor de exposieruimte (in galeries, maar ook in musea) er uit gingen zien als een lounge.
Franz West nodigde bezoekers vaak uit om zijn speelse sculpturen aan te raken, vast te houden, een stukje te dragen of erop te gaan zitten en moedigde hen aan om hun betrokkenheid bij hedendaagse kunst en haar presentaties te onderzoeken. Zijn vreemd getinte gipsen vormen, de zogenoemde 'Passtücke' (Adaptieven), bestaan uit afgedankte voorwerpen die de kunstenaar heeft omhuld met gips, papiermarché of kunststof waardoor ze organisch van vorm zijn geworden – en de bezoeker er zelf allerlei vormen in kan zien. Sommige objecten zijn letterlijk draagbaar, als kledingstuk of sieraad, andere zijn juist heel ongemakkelijk om te tillen, waardoor de drager zich in allerlei bochten moet wringen. West omschreef deze sculpturen daarom als ‘gematerialiseerde gedachten of neuroses’.
West vertegenwoordigde Oostenrijk op de Biënnale van Venetië in 1988, 1993, 1997 en 2003. Hij was uitgenodigd voor de documenta's IX (1992) en X (1997) in Kassel en voor Skulptur - Projekte van 1997 in Münster. Hij werd in Oostenrijk onderscheiden met de Otto Mauer-Preis in 1986 en de Wolfgang-Hahn-Preis in 1998. In 2011 kreeg West de Gouden Leeuw van de Biënnale van Venetië voor zijn gehele oeuvre. Franz West leefde en werkte zijn hele leven in Wenen.
Nog voor hij een kunstacademie bezocht leefde hij zich eind jaren 60 uit in artistieke experimenten in de vorm van foto’s, grafiek, monochroom geverfde materieschilderijen en reliëfs in papier-maché. Hij werd jarenlang niet erg serieus genomen want hij bracht zijn dagen en nachten door in Weense koffiehuizen en bars, zwaar drinkend en experimenterend met drugs.
Eind jaren 70 ging Franz bij Bruno Gironcoli aan de Akademie der Bildenden Künste in Wenen studeren. Hij verliet het pad der schilderkunst al snel en koos voor installatie- en assemblagekunst. Aanvankelijk werkte hij met papier-maché, later met polyester en sinds de tachtiger jaren met aluminium. Nog weer later ging hij experimenteren met alle mogelijke vormen van meubilair, zoals banken en stoelen, waardoor de exposieruimte (in galeries, maar ook in musea) er uit gingen zien als een lounge.
Franz West nodigde bezoekers vaak uit om zijn speelse sculpturen aan te raken, vast te houden, een stukje te dragen of erop te gaan zitten en moedigde hen aan om hun betrokkenheid bij hedendaagse kunst en haar presentaties te onderzoeken. Zijn vreemd getinte gipsen vormen, de zogenoemde 'Passtücke' (Adaptieven), bestaan uit afgedankte voorwerpen die de kunstenaar heeft omhuld met gips, papiermarché of kunststof waardoor ze organisch van vorm zijn geworden – en de bezoeker er zelf allerlei vormen in kan zien. Sommige objecten zijn letterlijk draagbaar, als kledingstuk of sieraad, andere zijn juist heel ongemakkelijk om te tillen, waardoor de drager zich in allerlei bochten moet wringen. West omschreef deze sculpturen daarom als ‘gematerialiseerde gedachten of neuroses’.
West vertegenwoordigde Oostenrijk op de Biënnale van Venetië in 1988, 1993, 1997 en 2003. Hij was uitgenodigd voor de documenta's IX (1992) en X (1997) in Kassel en voor Skulptur - Projekte van 1997 in Münster. Hij werd in Oostenrijk onderscheiden met de Otto Mauer-Preis in 1986 en de Wolfgang-Hahn-Preis in 1998. In 2011 kreeg West de Gouden Leeuw van de Biënnale van Venetië voor zijn gehele oeuvre. Franz West leefde en werkte zijn hele leven in Wenen.
Images
Ezelsoor Breda
Breda
Wij hebben in 2020 besloten, om na 38 jaar, met onze fysieke winkel in de Veemarktstraat te stoppen en het wat rustiger aan te gaan doen. Wij hebben 1 maart 2021 onze deuren gesloten. Wij houden ons nu nog alleen bezig met de onlineverkoop van het aparte, leuke, en interessante tweedehandse en antiquarische boek.
Wij verzenden onze boeken in Nederland via PostNL (pakketpost €7.95/brievenbuspakket €4.95)
- Tous les livres sont en état complet et normal, sauf indication contraire. De petites imperfections comme une page collée ou un nom sur la feuille ne sont pas toujours mentionnés
- Vous gérez directement cette commande avec Ezelsoor Breda
- Après votre commande vous et Ezelsoor Breda recevrez une confirmation par e-mail. Dans l'e-mail que vous pouvez trouver, vous pouvez trouver le nom et l'adresse de Ezelsoor Breda
- L'acheteur paie les frais de livraison, sauf accord contraire
- Ezelsoor Breda peut demander un prépaiement
- Boekwinkeltjes.nl essaie de rapprocher les acheteurs et les vendeurs. Boekwinkeltjes.nl n'est jamais impliqué dans un accord entre l'acheteur et le vendeur. Si vous avez un différend avec un ou plusieurs utilisateurs, vous devez le réparer vous-même. Vous indemnisez Boekwinkeltjes.nl de toute réclamation.