Titre

De Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij

Auteur
Langue

néerlandais

ISBN

9789071513688

Éditeur

Uquilair

Prix

40,00(Excl. toute livraison)

Détails

2009,400 pp,gebonden,veel foto's,nieuw

Plus d'informations
Hoewel er vaak wordt gesteld dat in de negentiende eeuw saaiheid en bekrompenheid heersten, valt niet te ontkennen dat, ondanks het feit dat we omstreeks 1830 als natie vrijwel failliet waren, ons land de aanleg van wegen en kanalen niet schuwde.
Met de aanleg van spoorwegen lag dat aanvankelijk anders. Het betrof hier iets nieuws waarvan ­niemand wist hoeveel het allemaal wel zou kosten, er waren geen handelsbanken in Nederland die ­kredieten konden verschaffen, en algemeen vroeg men zich af of er aan al die nieuwlichterij wel ­behoefte was, omdat trekschuiten en diligences behoorlijke reismogelijkheden boden. Zelfs werden grote risico’s verwacht voor de volksgezondheid (kon een mens bij dergelijke snelheden nog wel ­ademen?), kortom, men zag spoorwegen niet zitten.
De Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij werd opgericht door enkele vooraanstaande Amster­dammers, die het voortouw namen om tot een spoorverbinding tussen Amsterdam en Haarlem te komen, nadat aanvankelijke plannen voor een spoorverbinding met Duitsland het niet hadden gehaald. Een enkele ­verbinding tussen Amsterdam en Haarlem was weinig zinvol, maar later kon de lijn vanuit Haarlem via Leiden en Den Haag naar Rotterdam worden doorgetrokken, hetgeen handel en nijverheid in Holland zeer zouden moeten bevorderen.
Een steuntje in de rug was de zogenoemde Railwaymania in Engeland, waarbij het aanvankelijk leek dat er met spoorwegen schatten te verdienen waren. Toen dit later bepaald niet het geval was ­verflauwde de belangstelling van de Nederlandse geldschieter en duurde het tot in de jaren vijftig eer de politiek met behulp van de ”Indische baten” de mogelijkheden schiep waardoor enkele Nederlandse spoorwegmaatschappijen tot ontwikkeling konden komen, waaronder de Hollandsche IJzeren Spoor­weg-Maatschappij. Helaas beconcurreerden deze maatschappijen elkaar op leven en dood, hetgeen niet in het voordeel van de reiziger werkte.
Pas in de Eerste Wereldoorlog vonden de overgebleven spoorwegmaatschappijen elkaar en begon een ontwikkeling die tot de hedendaagse toestand heeft geleid. Dit boek eindigt dus op het moment dat deze samenwerking gestalte kreeg.
Images
Jacq. van der Meer - De Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij
Snoek in Rotterdam Rotterdam

Op Boekwinkeltjes is slechts een kleine selectie van onze boeken te vinden. Bent u op zoek naar een boek, laat het ons svp weten , dan kijken wij ,of het te leveren is.

Entrez vos données ci-dessous pour commander ce titre à la librairie Snoek in Rotterdam.

Modifier les paramètres
Le captcha est en cours de chargement. Veuillez patienter...

Cliquez sur le carré blanc ci-dessus

En visitant notre site Web, et en passant une commande, nos termes et conditions s'appliquent.

Inscrivez-vous comme acheteur gratuitement

Modifier les paramètres
Le captcha est en cours de chargement. Veuillez patienter...

Cliquez sur le carré blanc ci-dessus

  • Tous les livres sont en état complet et normal, sauf indication contraire. De petites imperfections comme une page collée ou un nom sur la feuille ne sont pas toujours mentionnés
  • Vous gérez directement cette commande avec Snoek in Rotterdam
  • Après votre commande vous et Snoek in Rotterdam recevrez une confirmation par e-mail. Dans l'e-mail que vous pouvez trouver, vous pouvez trouver le nom et l'adresse de Snoek in Rotterdam
  • L'acheteur paie les frais de livraison, sauf accord contraire
  • Snoek in Rotterdam peut demander un prépaiement
  • Boekwinkeltjes.nl essaie de rapprocher les acheteurs et les vendeurs. Boekwinkeltjes.nl n'est jamais impliqué dans un accord entre l'acheteur et le vendeur. Si vous avez un différend avec un ou plusieurs utilisateurs, vous devez le réparer vous-même. Vous indemnisez Boekwinkeltjes.nl de toute réclamation.

7,5 millions de livres

Neuf et d'occasion

11000 librairies

Antiquaires et particuliers